باتری در حوزه خودروهای برقی حرف اول را میزند. جهان تصمیم گرفته است تا از سوخت فسیلی برای به حرکت درآوردن خودرو و سایر وسایل نقلیه عبور کرده و به برق و باتری اتکا کند. این تصمیم کاملا جدی است و شرکتهای خودروساز و باتریساز و استارتآپهای این بخش به شدت در تولید فناوریهای جدید سرمایهگذاری کردهاند.
هرچقدر هم که علاقهمند به خودروهای بنزینی و درونسوز باشید، احتمالا طی یکی دو دهه پیش رو تنها نامی از آن ها باقی خواهد ماند یا خودرو درونسوز به خودرویی فوق لاکچری و گران تبدیل خواهد شد چراکه تمرکز صنعت خودرو بر برقیسازی است و رفته رفته، سرمایهگذاری برای تولید خودروهای درونسوز کمتر و کمتر شده و احتمالا طی سالهای آینده بسیاری از خودروسازان دیگر از این نوع محصول تولید نخواهند کرد یا تولیدات بسیار انگشت شمار خواهد شد.
تمرکز بر برقیسازی صنعت خودرو به حدی طی سالهای اخیر افزایش پیدا کرده که بهگفته فعالان این حوزه، فناوری باتری طی سال ۲۰۲۳ و سال جاری میلادی به اندازه ۱۰سال گذشته رشد داشته است. فناوریهای جدید روز به روز در این صنعت معرفی میشوند. فناوریهایی که با سرعت هرچه تمام به سمت صنعتیسازی حرکت میکنند یا صنعتی شده و روی خودروهای امروز قرار گرفتهاند.
خودروسازان با معرفی هر خودرو برقی طی یکی دو سال اخیر، برد آنها را افزایش دادهاند. باتریهایی روی محصولات خود نصب کردهاند که وزن و حجم کمتری دارند و اتفاقا برد طولانیتری را برای راننده به ارمغان میآورند. برد کوتاه، فرآیند شارژ طولانی و آتش گرفتن باتری و همچنین کمبود مواد اولیه، چهار چالش بسیار مهم برای باتری خودرو هستند اما طی دو سال اخیر بسیاری از آنها حل شده است.
برد خودروهای برقی امروزه به بیشاز ۵۰۰ کیلومتر رسیده است. به تازگی بسیاری از خودروهای برقی اقتصادی با برد بیشاز ۶۰۰ کیلومتر هم عرضه میشوند. نسل جدید باتریها به واسطه شیمی جدید و فناوریهای تازه، برد بسیار بیشتری خواهند داشت. همچنین مساله داغ کردن باتری و آتش گرفتن آن به واسطه افزوده شدن مواد سیلیکونی به باتری تقریبا حل شده است. همچنین فناوریهای جدید به دنبال جایگزینی مواد تازه به جای لیتیوم است تا از این راه مشکل کمبود لیتیوم هم حل شود. ضمن اینکه نسل جدید باتریها توان شارژ با سرعت بسیار بالا را هم دارند. به این ترتیب به زودی خودروهایی به بازار عرضه میشوند که ظرف ۵ تا ۱۰دقیقه شارژ میتوانند به ۸۰درصد ظرفیت خود دست پیدا کنند. با افزایش جایگاههای شارژ و همچنین رفع باگهای باتری خودروهای برقی، به زودی زمان شارژ این خودروها مانند خودروهای درونسوز کوتاه خواهد شد.
سرمایهگذاری سنگین در حوزه خودروهای برقی و باتری به عنوان جزو اصلی آن از سوی شرکت های کوچک و بزرگ شکل گرفته است. دولتها نیز با تمام توان از ایدهها و راهحلهای فناورانه برای توسعه بیشاز پیش صنعت باتری خودروهای برقی حمایت میکنند. چراکه میدانند آینده صنعت خودرو از آن خودروهای برقی است و کسی در آینده دست بالا را خواهد داشت که صاحب این فناوری باشد و از ایدههای جدید حمایت کرده باشد.
درحالحاضر میتوان گفت یک قطب برای باتری و خودروهای برقی ایجاد شده است. فناوری تولید خودروهای تمامبرقی در چین، آمریکا، اروپا، کرهجنوبی و ژاپن با سرعت بسیاری درحال انجام است. در سالهای اخیر شاهد همکاری و ادغام شرکتهای کرهای و ژاپنی با آمریکاییها بودهایم. اتحاد نانوشتهای بین این سه کشور برای مقابله با توسعه روزافزون چینیها در حوزه باتری و خودروهای برقی شکل گرفته است.
در یکیدو سال اخیر در کشور نیز تاکید بسیاری بر توسعه خودروهای برقی در کشور شده است. وزیر صمت تقریبا در تمام سخنرانیهای خود بر اهمیت برقیسازی و حرکت سریع به سمت آن تاکیده کرده است. با این حال نقشه راه و سیاستگزاری در این حوزه به چشم نمیخورد. انتظار میرود مجلس آینده در همکاری با وزارت صمت، قانون و چشمانداز ویژهای برای برقیسازی صنعت خودرو و سرمایهگذاری در حوزه تولید باتری تدوین و ترسیم کند.