روغن گیربکس روان کننده ای است که برای محافظت از دنده ها و بسته های کلاچ وسیله نقلیه شما و در عین حال امکان تعویض صاف و واضح را فراهم می کند. بدون آن، دنده های وسیله نقلیه شما به سرعت فرسوده می شوند یا بیش از حد گرم می شوند و در نتیجه عمر کوتاهی برای گیربکس شما و هزینه تعمیر زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. روغن گیربکس به اندازه روغن موتور ضروری است.
روغن گیربکس اتوماتیک (ATF) نوعی مایع هیدرولیک است که در خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک استفاده می شود. وظیفه روانکاری قطعات متحرک گیربکس، تامین فشار هیدرولیک و انتقال گشتاور از موتور به گیربکس را بر عهده دارد. ATF همچنین به خنک نگه داشتن گیربکس و جلوگیری از ساییدگی کمک می کند.
وظیفه اصلی هر روان کننده ایجاد یک لایه سیال بین سطوح برای جلوگیری از تماس و کاهش اصطکاک است. با انجام این کار، روان کننده ها در برابر سایش محافظت می کنند و با اثرات مخرب گرمای شدید مبارزه می کنند.
مایع انتقال باید …
• به عنوان یک سیال هیدرولیک عمل می کند.
• الزامات اصطکاکی مناسب را ارائه دهید.
• از چرخ دنده ها و قطعات متحرک در برابر سایش محافظت کنید.
• با گرما مبارزه کنید.
نمونه هایی از خواص فیزیکی روان کننده عبارتند از ویسکوزیته ، عملکرد در دمای بالا و پایین، پایداری برشی و فرار. این خواص فیزیکی برای همه روان کننده ها اساسی است، اما می توان آنها را برای هر کاربرد با روغن های پایه و افزودنی های مناسب بهینه کرد.
وظایف اصلی روغن گیربکس اتوماتیک عبارتند از:
روغن کاری: ATF به روانکاری قسمت های متحرک گیربکس مانند چرخ دنده ها، بلبرینگ ها و مهر و موم ها کمک می کند. این به کاهش اصطکاک و سایش کمک می کند که می تواند عمر گیربکس را افزایش دهد.
فشار هیدرولیک: ATF فشار هیدرولیک را فراهم می کند که برای کنترل تعویض دنده ها استفاده می شود. این تضمین می کند که انتقال به طور روان و کارآمد جابجا شود.
انتقال گشتاور: ATF گشتاور را از موتور به گیربکس منتقل می کند. این به موتور اجازه می دهد تا چرخ ها را حتی زمانی که موتور در حداکثر دور در دقیقه کار نمی کند، نیرو دهد.
خنک کننده: ATF به خنک نگه داشتن گیربکس کمک می کند. این مهم است زیرا گیربکس می تواند در حین کار بسیار داغ شود.
جلوگیری از سایش: ATF حاوی مواد افزودنی است که به جلوگیری از سایش و پارگی قطعات متحرک گیربکس کمک می کند. این افزودنی ها همچنین می توانند به تمیز کردن انتقال و حذف آلاینده ها کمک کنند.
روغن های گیربکس خودرو در دو نوع تولید می شوند:
روغن هیدرولیک MTF: این نوع روغن هیدرولیک برای استفاده در سیستم گیربکس دستی ساخته شده است که به آن Manual Transmission Fluid گفته می شود.
روغن هیدرولیک ATF: روغن هیدرولیک ATF که مخفف Automatic Transmission Fluid است، برای استفاده در سیستم گیربکس اتوماتیک به کار گرفته می شود.
انواع مختلفی از روغن گیربکس اتوماتیک در بازار موجود است. این روغن ها معمولاً بر اساس استانداردهای عملکردشان طبقه بندی می شوند. برخی از رایج ترین استانداردهای عملکرد برای ATF عبارتند از:
دکسرون: دکسرون یک استاندارد عملکردی است که توسط جنرال موتورز توسعه یافته است. روغن های دکسرون برای استفاده در خودروهای جنرال موتورز طراحی شده اند.
Mercon : Mercon یک استاندارد عملکردی است که توسط شرکت فورد موتور توسعه یافته است. روغن های مرکون برای استفاده در خودروهای فورد طراحی شده اند.
Allison : Allison یک استاندارد عملکردی است که توسط Allison Transmission توسعه یافته است. روغن های آلیسون برای استفاده در گیربکس های آلیسون طراحی شده اند.
مایع گیربکس نه تنها قسمت های متحرک گیربکس را روان و خنک می کند، یک سیال خوب در کارهای زیر نیز عالی عمل می کند.
گیربکس های اتوماتیک از مایع گیربکس تحت فشار برای تعویض دنده استفاده می کنند. این عامل استرس زا می تواند باعث برش روغن و از دست دادن ویسکوزیته شود.
برای عملکرد بهینه درگیر شدن و جدا شدن بسته های کلاچ باید بدون عیب و نقص انجام شود.
گیربکس های اتوماتیک حاوی سیستمی از چرخ دنده های خورشیدی، سیاره ای و حلقه ای هستند که برای جلوگیری از تماس فلز با فلز به یک لایه روان کننده بادوام نیاز دارند.
گیربکس های اتوماتیک گرمای بیشتری نسبت به گیربکس های دستی تولید می کنند. حرارت باعث تسریع اکسیداسیون، تجزیه شیمیایی روان کننده می شود. اکسیداسیون منجر به لجن و لاک می شود که می تواند راه های باریک روغن را مسدود کند و به لعاب کلاچ کمک کند. بدون محافظت مناسب، وسیله نقلیه شما می تواند به شدت شروع به جابجایی، تکان خوردن یا تردید کند.
هنگام انتخاب ATF، مهم است که به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید. دفترچه راهنمای مالک نوع ATF توصیه شده برای وسیله نقلیه شما را مشخص می کند.
همچنین می توانید توصیه های ATF را با جستجوی آنلاین یا تماس با نمایندگی محلی خود بیابید.
هنگام انتخاب ATF، توجه به عوامل زیر نیز مهم است:
– نوع انتقال وسیله نقلیه شما
– آب و هوایی که در آن زندگی می کنید
– عادات رانندگی شما
فرکانس تعویض روغن گیربکس اتوماتیک به برند، مدل و سال خودرو بستگی دارد. با این حال، اکثر کارشناسان توصیه می کنند روغن را هر 30000 تا 60000 مایل تعویض کنید. اگر وسیله نقلیه در شرایط سخت رانندگی می شود، مانند ترافیک توقف و حرکت یا رانندگی خارج از جاده، ممکن است نیاز به تعویض روغن بیشتر باشد.
تعویض روغن گیربکس اتوماتیک یک روش نسبتا ساده است که می تواند در خانه انجام شود. با این حال، مهم است که دستورالعمل های سازنده را به دقت دنبال کنید. در اینجا مراحل اساسی مربوط به تعویض روغن گیربکس اتوماتیک وجود دارد:
– خودرو را روی سطح صاف پارک کنید.
– موتور را با چند دقیقه راندن آن گرم کنید.
– پلاگین تخلیه روغن گیربکس را پیدا کرده و آن را بردارید.
– اجازه دهید روغن قدیمی در ظرفی تخلیه شود.
– شمع تخلیه را تعویض کرده و آن را محکم ببندید.
– دوشاخه پرکننده روغن گیربکس را بردارید.
– روغن جدید را به جعبه دنده اضافه کنید تا به سطح پر شود.
– دوشاخه پرکننده را عوض کرده و آن را محکم ببندید.
در اینجا چند نکته اضافی برای حفظ گیربکس اتوماتیک شما وجود دارد:
• سطح روغن گیربکس را به طور مرتب بررسی کنید و در صورت لزوم مایع بیشتری اضافه کنید.
• از رانندگی در ترافیک توقف و حرکت یا خارج از جاده خودداری کنید.
• گیربکس را به طور منظم از نظر نشتی بررسی کنید.
• حداقل یک بار در هر 30000 مایل، گیربکس را توسط یک مکانیک مجرب تعمیر کنید.
• با رعایت این نکات، می توانید به عملکرد روان گیربکس اتوماتیک خود کمک کرده و از تعمیرات پرهزینه جلوگیری کنید.