ترمز اضطراری خودروهای سنگین به ترمز دستی نیز معروف است. این یک سیستم ترمز مجزا از سیستم ترمز اصلی است و برای توقف خودرو در صورت خرابی سیستم ترمز اصلی طراحی شده است. ترمز اضطراری معمولاً در سمت راننده خودرو قرار دارد و با یک اهرم یا دکمه کار می کند.
در خودروهای سنگین، ترمز اضطراری معمولاً ترمز درام است. این بدان معنی است که دو کفش ترمز وجود دارد که در هنگام اعمال ترمز اضطراری به داخل یک درام فشار داده می شود. اصطکاک بین کفشک های ترمز و درام باعث کاهش سرعت چرخ ها و توقف خودرو می شود.
ترمز اضطراری معمولاً با کشیدن یک اهرم در سمت راننده خودرو اعمال می شود. این اهرم مکانیزمی را درگیر می کند که کفش های ترمز را روی درام اعمال می کند. کفش های ترمز تا زمانی که اهرم آزاد نشود، فعال می مانند.
در برخی خودروهای سنگین ترمز اضطراری را می توان با فشردن یک دکمه نیز اعمال کرد. این دکمه همان مکانیزمی را درگیر می کند که توسط اهرم فعال می شود.
ترمز اضطراری فقط باید در مواقع اضطراری استفاده شود. اگر سیستم ترمز اصلی شما خراب شد، می توانید از ترمز اضطراری برای کاهش سرعت و توقف خودرو استفاده کنید. با این حال، ترمز اضطراری به اندازه سیستم ترمز اصلی موثر نیست، بنابراین باید با احتیاط از آن استفاده کنید.
خودروهای سنگین مانند کامیون ها و اتوبوس ها هر ساله درگیر تعداد قابل توجهی تصادفات می شوند. بسیاری از این تصادفات از عقب است که می تواند مرگبار باشد. ترمز اضطراری خودکار (AEB) فناوری است که می تواند با اعمال خودکار ترمز در صورتی که خودرو احساس کند در نزدیکی برخورد با وسیله نقلیه دیگری است، از بروز این حوادث جلوگیری می کند.
سیستم های AEB با استفاده از حسگرها برای تشخیص اشیاء جلوی خودرو کار می کنند. اگر سیستم تشخیص دهد که تصادف قریب الوقوع است، به راننده هشدار می دهد و سپس به طور خودکار ترمز را فشار می دهد. در برخی موارد، سیستم ممکن است فقط یک شارژ اولیه را روی ترمزها اعمال کند که به کاهش فاصله ترمز در زمانی که راننده ترمز را فشار می دهد کمک می کند.
نشان داده شده است که سیستم های AEB در جلوگیری از برخورد از عقب بسیار موثر هستند. یک مطالعه توسط اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه (NHTSA) نشان داد که سیستم های AEB می توانند تا 31٪ از برخوردهای عقب خودروهای سنگین جلوگیری کنند. این مطالعه همچنین نشان داد که سیستم های AEB می توانند شدت تصادفات از عقب را تا 50 درصد کاهش دهند.
سیستم های AEB به طور فزاینده ای در وسایل نقلیه سنگین رایج می شوند. در سال 2023، NHTSA و اداره ایمنی حمل و نقل موتور فدرال (FMCSA) قانونی را پیشنهاد کردند که بر اساس آن تمام وسایل نقلیه سنگین جدید باید به سیستم های ترمز اضطراری خودروهای سنگین (AEB) مجهز شوند. انتظار می رود این قانون در سال 2024 نهایی شود.
علاوه بر سیستم های AEB، فناوری های دیگری نیز وجود دارد که می تواند به بهبود ایمنی خودروهای سنگین کمک کند. این فناوری ها شامل هشدار برخورد رو به جلو (FCW)، هشدار خروج از خط (LDW) و کروز کنترل تطبیقی (ACC) است. اگر وسیله نقلیه خیلی سریع به وسیله نقلیه دیگری نزدیک شود، سیستم های FCW به راننده هشدار می دهند. اگر وسیله نقلیه در حال خارج شدن از خط خود باشد، سیستم های LDW به راننده هشدار می دهند. سیستم های ACC به طور خودکار سرعت خودرو را برای حفظ فاصله ایمن از خودروی جلویی تنظیم می کنند.
این فناوری ها می توانند با آگاهی بیشتر رانندگان از محیط اطراف خود و کاهش خطر خطای راننده، از تصادفات جلوگیری کنند. آنها همچنین می توانند به کاهش شدت تصادفات کمک کنند.
این سیستم زمانی که ماشین شما سرعت پایینی داشته باشد، عمل نمی کند. در بسیاری از مدل های کامیون ها و ماشین های سنگین، معمولا با بیشتر شدن سرعت و رد کردن 60 کیلومتر بر ساعت این ترمز فعال می شود.
البته با وجود سیستم کامیپوتری که به ترمز خودکار متصل است می توانید تا مقدار کمی سرعا فعال شدن آن را بسته به نیاز و شرایط خودتتان تغییر دهید.
ترمز خودکار ماشین ها بدون توجه به نوع مسیر، فعال می شود. فرقی نمی کند مسیر شما سر بالا است یا سرازیری، لغزنده است یا خاکی و… در هر صورت عملکرد این ترمز شما را شگفت زده خواهد کرد. به همین خاطر است که آن را مرز بین زندگی و مرگ می شناسند چرا که در لحظه می تواند سرنوشت شما را تغییر دهد.
استفاده از ترمز اضطراری برای وسایل نقلیه سنگین مزایای زیادی دارد. برخی از مزایا عبارتند از:
کاهش خطر تصادفات از عقب: سیستم های AEB می توانند با فشار دادن خودکار ترمز در صورتی که خودرو احساس کند در نزدیکی برخورد با خودروی دیگری است، از برخورد از عقب جلوگیری می کند. این می تواند به نجات جان انسان ها و جلوگیری از صدمات کمک کند.
کاهش شدت برخورد از عقب: حتی اگر برخورد از عقب رخ دهد، سیستم های AEB می توانند با فشار دادن زودتر ترمز به کاهش شدت برخورد کمک کنند. این می تواند به جلوگیری از آسیب های جدی یا مرگ و میر کمک کند.
ایمنی بهبود یافته برای عابران پیاده و دوچرخه سواران: سیستم های AEB همچنین می توانند با فشار دادن خودکار ترمز در صورتی که وسیله نقلیه احساس کند در شرف برخورد با عابر پیاده یا دوچرخه سوار است، به بهبود ایمنی عابران پیاده و دوچرخه سواران کمک می کند. این می تواند به جلوگیری از آسیب های جدی یا مرگ و میر کمک کند.
کاهش خستگی راننده: سیستم های AEB می توانند با بر عهده گرفتن برخی از وظایف ترمز به کاهش خستگی راننده کمک کنند. این به ویژه در سفرهای طولانی یا در ترافیک سنگین می تواند مفید باشد.
بهبود بهره وری سوخت: سیستم های AEB می توانند با کاهش نیاز به ترمز شدید به بهبود بهره وری سوخت کمک کنند. این به این دلیل است که سیستم اغلب می تواند سرعت خودرو را بدون اینکه راننده مجبور به ترمزگیری کند، کند کند.
در اینجا برخی از جزئیات اضافی در مورد ترمز اضطراری یک خودروی سنگین آورده شده است:
– معمولاً در سمت راننده ماشین، نزدیک کف قرار دارد.
– اهرمی است که برای درگیر شدن ترمز به سمت بالا کشیده می شود.
– دارای مکانیزم جغجغه ای است که از رها شدن اهرم تا زمانی که به پایین هل داده نشود، جلوگیری می کند.
– انرژی آن توسط کابل هایی تامین می شود که به چرخ های عقب کشیده می شوند.
– برای توقف خودرو در مواقع اضطراری یا نگه داشتن خودرو در زمان پارک استفاده می شود.
در اینجا چند نکته برای استفاده ایمن از ترمز اضطراری وجود دارد:
– فقط در مواقع اضطراری از ترمز اضطراری استفاده کنید.
– ترمز اضطراری را به تدریج فشار دهید. ترمز اضطراری را نکوبید، زیرا ممکن است باعث سر خوردن خودرو شود.
– توجه داشته باشید که ترمز اضطراری خودرو را به سرعت سیستم ترمز اصلی متوقف نمی کند.
– پس از توقف خودرو، فورا ترمز اضطراری را رها کنید.