هنگام رانندگی، توجه به سیگنال هایی که خودروی شما برای شما ارسال می کند بسیار مهم است. بسیاری از اینها را می توان به عنوان نمادهای کوچک درخشان روی داشبورد دید. اما در صورت روشن شدن چراغ هشدار باتری چه باید کرد؟
اکثر خودروهای مدرن دارای باتری 12 ولتی هستند. خودروهای برقی معمولاً دارای یکی از این باتری ها و همچنین یک باتری خودروی برقی ویژه هستند تا به وسیله نقلیه امکان استفاده از لوازم جانبی معمولی که برای استفاده با باتری 12 ولتی ساخته شدهاند را داشته باشند.
اگر ولتاژ ایجاد شده توسط سیستم شارژ الکتریکی خیلی کم باشد، چراغ هشدار باتری روشن می شود تا نشان دهد باتری نمی تواند به درستی شارژ شود. بدون باتری شارژ، خودرو برای مدت طولانی کار نخواهد کرد.
هر بار که خودرو روشن می شود، چراغ هشدار باتری باید برای مدت کوتاهی روشن شود، سپس پس از چند ثانیه خاموش شود. این یک تست سیستمی است که نشان می دهد چراغ باتری روی داشبورد، همراه با اجزای نظارت شده سیستم شارژ، همانطور که انتظار می رود کار می کنند.
در صورت تشخیص نقص در سیستم شارژ، چراغ هشدار باتری روشن خواهد ماند. اگر این اتفاق بیفتد، تعدادی از دلایل بالقوه وجود دارد که هنگام عیب یابی باید بررسی شود.
هنگام کار با سیستم های الکتریکی، ایمنی مهم است. بهتر است از دستکش یا عینک برای محافظت از چشمان خود در صورت پاشیدن اسید باتری و از دستکش لاستیکی برای محافظت در برابر ضربه استفاده کنید. قبل از تمیز کردن یا بررسی دقیق، باتری را جدا کنید.
اگر باتری در شارژ شدن مشکل دارد، باید متوجه علائم دیگری مانند کم نور شدن چراغ های جلو، کندی ساعت، یا مواردی مانند کار نکردن کولر یا رادیو شوید.
باتری های معمولی 12 ولتی بین 3 تا 5 سال عمر می کنند. برخی از سازندگان عمر طولانی تری را پیشنهاد می کنند، اما نباید انتظار داشت که باتری ها تا این اندازه دوام بیاورند.
این باتری های معمولی هر کدام یک صفحه دی اکسید سرب و صفحه سرب دارند که در محلول الکترولیت اسید سولفوریک در هر یک از شش سلول غوطه ور شده اند. با افزایش سن، سلول ها یا صفحات ممکن است بشکنند و محلول الکترولیت نشت کند. اگر این اتفاق افتاد، باتری باید تعویض شود.
بررسی عملکرد دینام با مولتی متر نسبتا آسان است. ولتاژ باید بین 13.6 ولت و 14.6 ولت باشد. اگر ولتاژ کمتر از 12 ولت باشد، چراغ باتری روشن می شود و احتمالاً باید دینام را تعویض کنید.
تنظیم کننده ولتاژ، قطعه ای که خروجی را به حد مطمئن 14.5 ولت محدود می کند، اگر آن طور که باید کار نکند، می تواند مقصر باشد.
تسمه دینام بسیار مهم است زیرا دینام، موتور و لوازم جانبی را به هم متصل می کند. تسمه ها ممکن است با افزایش سن ترک بخورند یا حتی کاملاً بشکنند. آنها همچنین ممکن است نامناسب باشند، خیلی سفت یا خیلی شل باشند.
اگر بد بودن تسمه دینام دلیل روشن شدن چراغ هشدار باتری باشد، ممکن است هنگام حرکت خودرو صدای جیغ از کاپوت شنیده شود.
پایانه های مثبت و منفی باتری کانال هایی برای جریان الکتریسیته هستند، بنابراین مهم است که با پوشاندن آنها با مواد دیگری که رسانای ضعیفی هستند، مقاومت را افزایش ندهید. قطعات الکتریکی خورده، باعث رسانای ضعیف هستند. این اغلب منبع اتصالات بد در یک سیستم سالم است.
خوردگی محصول سفید، آبی یا سبز یک واکنش است که با استفاده معمولی اتفاق می افتد و با گرمای پایدار تسریع می شود، بنابراین آب و هوای گرم با خوردگی بیشتری همراه است.
این یک ماده اسیدی است و رنگ خودرو را از بین می برد و پوست شما را تحریک می کند، بنابراین احتیاط کنید. رنگ معمولی رنگ مایل به قرمزی دارد و ممکن است بر رسانایی اجزای الکتریکی نیز تأثیر بگذارد.
اگر متوجه خوردگی روی پایانه های باتری خود شدید، وسایل ایمنی مناسب را بپوشید و پایانه ها را با یک برس سفت و محلول 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را در 1 فنجان آب حل کرده و تمیز کنید. این محلول قلیایی است بنابراین اسید موجود در خوردگی باتری را خنثی می کند.
برای تمیز کردن ترمینال های باتری از برس های خاص که برای اینکار تعبیه شده اند استفاده کنید این کار شما را بسیار آسان تر می کند.
کابل های باتری باید به خوبی در اطراف پایانه های باتری قرار بگیرند تا اتصال خوبی ایجاد کنند. شما نباید بتوانید انتهای کابل را با دست در اطراف پایه باتری بچرخانید.
اگر به نظر می رسد اتصال خوبی وجود ندارد، آن را با آچار یا انبردست سفت کنید تا کاملاً جا بیفتد. برخی از پیچ های باتری در صورت سفت شدن بیش از حد ممکن است از بین بروند، بنابراین مطمئن شوید که در سفت کردن زیاده روی نکنید.
کابل های باتری، انرژی را از باتری به خود خودرو می رسانند. اگر برق نتواند به وسیله نقلیه برسد، غیرقابل استفاده است، بنابراین این کابل ها کوچک، اما قدرتمند هستند.
یک کابل یا سیم اتصال باتری، مدارهای اجزای مختلف اطراف خودرو را تکمیل می کند تا الکتریسیته بتواند آنطور که باید جریان یابد. اگر سیم اتصال آسیب دیده یا جدا شده باشد، ممکن است باتری نتواند شارژ شود.
به احتمال زیاد، در صورت شل شدن یا خوردگی سیم اتصال، متوجه خواهید شد که زیرمجموعه خاصی از اجزا در یک منطقه محلی شروع به کار می کنند.
سیم های زیادی در سیستم شارژ الکتریکی درگیر هستند، بنابراین اگر هر یک از آنها شکسته یا قطع شود، ممکن است چراغ هشدار باتری روشن شود. سیم ها معمولاً در اطراف کانکتورها شکسته می شوند. سیم ها و کانکتورها ممکن است با افزایش سن سفت و شکننده شوند.
از آنجایی که لوازم جانبی وسیله نقلیه از تسمه دینام خارج می شود، یعنی نحوه شارژ باتری. استفاده بیش از حد از آنها می تواند الکتریسیته زیادی مصرف کند و باتری «گرسنه» باقی بماند.
این ممکن است گاهی اوقات با سیستم صوتی پس از فروش که از تقویت کننده ای استفاده می کند که انرژی بیشتری نسبت به دینام می تواند مصرف کند، رخ دهد. معمولاً این مورد هنگام اضافه کردن یک ساب ووفر بزرگ و پرقدرت است.
اگر در حال رانندگی هستید و چراغ هشدار باتری روشن می شود، احتمالاً زمان زیادی نیست که رانندگی می کنید، سعی کنید هر چه زودتر به خانه یا مکانیکی بروید.
برای استفاده حداکثری از شارژ باقی مانده در باتری، بار لوازم جانبی را به موارد ضروری کاهش دهید – سیستم HVAC را خاموش کنید، از شیشه برقی استفاده نکنید، تلفن خود را از شارژر بردارید، رادیو و ضبط را خاموش کنید. شاید مجبور شوید، شیشه ها را بالا نگه دارید.
هر کاری می کنید تا رسیدن به مقصد موتور را خاموش نکنید! استارت موتور، برق زیادی مصرف می کند و اگر شارژ کافی در باتری وجود نداشته باشد، خودرو روشن نمی شود.
مراقب دمای خودرو باشید، زیرا گرمای بیش از حد می تواند یک مشکل به مشکلات مصرف شارژ باتری اضافه کند.